CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS

Monday, April 6, 2009

Detik akhir kuliah multimedia


Berbalik kepada kelas bahasa dalam multimedia, hari ini aku telah diberikan satu tugasan terakhir bagi subjek Bahasa dalam multimedia. Tajuk tugasan yang aku dikena buat adalah ‘Ketika dan Kalimat’. Bila dengar tajuk tugasan ini, aku agak terkejut dan tertanya-tanya, apa itu ketika dan kalimat?. Kami kena buat persembahan multimedia lagi ke..apa bila Dr. Normaliza menerangakan cara pembuatannya baru lah aku tahu, rupanya kami kena tulis satu esei yang menceritakan apa yang berlaku dan perasaa kita sepanjang mengikuti subjek, Bahasa dalam multimedia ini. Segala masalah, perasaaan, dan sebagainya perlu kami ceritakan dalam tugasan yang terakhir ini, iaitu ‘Ketika dan Kalimat’.

Emm.. baru lah aku faham kenapa tajuk tugasan ni ‘Ketika dan Kalimat’. Ketika ni mungkin membawa maksud ketika aku mengikuti subjek ni di dalam kelas, manakala kalimat mewakili segala luahan perasaan, sama ada, gembira, suka, duka, dan segala perasaan yang dialami sepanjang kelas tersebut. Melalui tugasan inilah kami boleh meluahkan apa sahaja pengalaman dan perasaan pahit, manis yang diharungi bersama penyarah, tutor dan kawan-kawan. Ketika dan kalimat ini cukup bermakna bagi aku kerana sedikit sebanyak aku dapat berkongsi tentang pengalaman aku sepanjang mngikuti kelas ni. Segala yang berlaku bagitu manis untuk dikenang dan tak mungkin aku lupa..

Okla, dah panjang lebar aku cerita pasal kelas bahasa dalam multimedia ni. Aku harap korang dapat tahulah serba sedikit apa perasaan aku sepanjang mengikuti kelas ni. Memang aku tak nafikan yang kelas ni selalu buatkan aku tertekan masa nak menyiapkan tugasan-tugasan yang diberikan tu. Tapi sebenarnya aku tahu disebalik semua ni ada kebaikannya. Walaupun kita rasa amat tertekan pada masa nak siapkan tu tapi kita rasa amat lega setelah menyelesaikannya. Kepuasan yang kita rasai itu tidak dapat digambarkan dengan kata-kata.

Waktu kelas terakhir kelas ini, kami dibagikan kertas yang mengandungi perkataaan-perkataan yang berkaitan subjek bahasa dalam multimedia. kami dikehendaki mencari perktaan-perlataan tersebut di dalam kertas yang telah dicampur-camput hurufnya. Kumpulan yang paling banyak dapat mencari perkataan tersebut, akan mendapat markah. Selepas itu, dengan kertas yang sama kami diarahkan membuat satu lagi tugasan iaitu membuat origami. Dengar macam mudah, tapi kami kena buat origami tu mengikut langkah-langkah tertentu. Dr menunjukkan cara memebuatnya melalui skrin di hadapan kelas. Dia bagi masa kami buat mengikut langkah demi langkah. Jika dia telah beralih ke langkah seterusnya, dia tak akan mengulang balik langkah sebelumnya. Jadi kami terpaksa membuatnya cepat-cepat. Tapi aku ni bukan kreatif, apabila dah banyak langkahnya, aku dah tak boleh buat lagi. Namun aku dibantu oleh ahli kumpulan aku, dan akhirnya kami berjaya menghasilkan origami tersebut. Mungkin tugasan ini namak mudah, tetapi disebaliknya tesimpan seribu maksud. Sikap tolong menolong mesti ada ketika menyiapkan sesuatu tugasan. Walau semudah atau sesukar mana pun sesuatu itu, tapi dengan kerjasama antara ahli kumpulan akan membuahkan hasil yang tidak ternilai.

0 comments: